FUJIFILM GFX 50S

Характеристики объективов FUJINON GF

1. Стандартный объектив GF 63mm F 2.8 R WR

  • Угол поля зрения этого объектива равен приблизительно 50 мм (в эквиваленте формата 35 мм). Небольшой, легкий и стильный, он имеет диаметр всего 84,0 x 71,0 мм и весит всего 405 г.
  • Оптическая система состоит из 8 групп и 10 элементов, в том числе одной низкодисперсионной линзы. Основным приоритетом при создании этого компактного объектива была его разрешающая способность. Благодаря методу фокусировки с помощью передней группы линз достигаются подавление аберраций при любом расстоянии съемки и высокая разрешающая способность от центра до краев изображения даже при широко открытой диафрагме.
  1. Стандартный зум-объектив GF32-64mmF4 R LM WR
  • Стандартный зум-объектив, охватывающий диапазон 25–51 мм (в эквиваленте формата 35-мм).
  • Оптическая система состоит из 11 групп и 14 элементов, каждый из которых относится к одному из трех типов: асферические линзы, низкодиспелсионные линзы (ED) и супер низкодисперсионные линзы (Super ED). Большая высокоточная диафрагма обеспечивает превосходное качество изображения (на уровне объективов с фиксированным фокусным расстоянием) по всему диапазону зума. В результате объектив демонстрирует чрезвычайно высокие оптические характеристики от центра до краев.
  • Метод внутренней фокусировки позволил уменьшить вес фокусирующей линзы и добиться быстрой и бесшумной автофокусировки с помощью линейного мотора.
  1. Средний телеобъектив для макросъемки GF120mmF4 R LM OIS WR Macro
  • Средний телеобъектив для макросъемки с максимальным увеличением 0,5x, что соответствует 95 мм (в эквиваленте формата 35-мм).
  • Оптическая система состоит из 9 групп и 14 элементов, в том числе трех низкодисперсионных линз (ED). Метод плавающей фокусировки с использованием линейного мотора обеспечивает тихую и высокоскоростную автофокусировку. Эффективная коррекция аберраций при любых расстояниях до объекта значительно увеличивает разрешающую способность. Кроме того, благодаря продуманному расположению линз ED устраняются хроматические аберрации, что гарантирует высокое качество изображения. Красивый эффект боке можно получить как на переднем, так и на заднем плане.
  • Объектив оснащен механизмом стабилизации изображения до 5 ступеней экспозиции, позволяя снимать без штатива в условиях низкой освещенности.
  • Кроме того, фтористое покрытие на передней линзе обладает превосходными водоотталкивающими свойствами и предотвращает появление разводов.

Fuji GFX 50S Verdict

Although the Fujifilm GFX 50S isn’t designed to appeal to novice photographers, if you’ve used an X-Series model like the Fuji X-T2 or X-Pro2 you’ll find yourself at home quickly with the medium format model – save for the missing exposure compensation dial. And while the focusing speed isn’t up to that of Fuji’s APS-C format cameras, it’s still fast enough in many situations and it allows a high level of precision with AF placement in good lighting conditions.

The Fuji GFX 50S is the first digital medium format camera I have used that didn’t make me acutely aware of the fact that it was a medium format model. It’s small and light enough to be used handheld comfortably even if you don’t have gym-developed biceps and most of the controls are within easy reach. The tilting touch-screen is a nice touch and the customisable Quick Menu makes adjusting other settings quick and for many, the traditional exposure controls an intuitive way of working. It’s a real pleasure to use.

When you look at the images from the GFX 50S it becomes clear that you’re using a camera with a larger than average sensor. The results are superb with lots of sharp detail, noise is controlled very well throughout the native sensitivity range and subjects can be isolated very precisely through shallow depth of field.

That said, there are a few tweaks I’d like to see made for future GFX models. The ability to use the touch-screen with the Quick Menu for example, an alternative solution to the awkwardly placed exposure compensation button, a higher flash sync speed and faster readout speed to make the electronic shutter a safer option.

However, Fuji is onto a winner with the GFX 50S and backed by the new Fujifilm Professional Service, I think it will become a popular choice amongst professional photographers looking for a medium format camera or who want an edge over small format camera users. I’m sure that there will be a fair few enthusiast photographer fans too – and with hire companies like Hire A Camera you can use it for important shoots without having to buy.

Матрица размером почти с танцплощадку

Почти в два раза больше, чем матрица малого формата. В добрых 4 раза больше, чем APS-C-чип. И — чтобы эффектно завершить ряд сравнений — примерно в 48 раз больше, чем площадь сенсора в iPhone 7. Среднеформатная матрица Fujifilm GFX 50S выглядит прямо-таки величественной. Ожидания от столь огромного чипа соответственно его размерам тоже не самые скромные. И да, Fujifilm GFX 50S всем им отвечает достойно.

Снимки выглядят настолько четкими, детализированными и свободными от шумов, что мы такого качества прежде никогда не встречали. Ясное дело, что столь замечательные характеристики влекут за собой появление не самого скромного ценника. Приблизительно в 420 000 рублей обойдется одна только «тушка». Самый доступный объектив для этой камеры будет стоить около 1600 евро (97 400 рублей). И возможно, вы захотите добавить в список покупок запасную батарею и аккумуляторную ручку? Тогда приготовьтесь отдать в итоге почти 10000 евро (608 500 рублей).

Но то, что в первый момент звучит как непозволительная роскошь, в конечном итоге оказывается весьма выгодной покупкой, ведь еще несколько лет назад аналогичная по характеристикам камера легко стоила бы раз в пять дороже. Почти трехлетний Pentax 645Z, стоимость которого равнялась приблизительно 500 000 рублей, уже был своего рода прайс-киллером. А теперь можно получить аналогичную камеру практически на 80 000 рублей дешевле.

И даже меньше: помимо Hasselblad X1D, GFX 50S тоже принадлежит к числу первых беззеркальных камер среднего формата. Лучшие предпосылки для того, чтобы разъезжать с невероятно легким среднеформатным оборудованием. Или? Почти, если бы не вопрос с весящими более килограмма объективами, которые оказываются явно не маленькими и не легкими. И видеооператоры, узнав о стоимости, скорее всего начнут воротить нос. Но давайте обо всем по порядку.

Fujifilm GFX 50S: ручку VG-GFX1 можно приобрести опционально приблизительно за 43 000 рублей)

Fujifilm GFX 50S Review Performance

Fujifilm GFX 50S + Fujifilm GF45mm f/2.8 | Definitely not ‘compact’ by any means but this setup is as compact as it gets with the Fuji.

One thing to remember before we delve into the operational speed of the Fujifilm GFX 50s, is that this is a 51.4 MP digital medium format camera.

Being used to the blazing speeds of modern mirrorless cameras, it’s easy to dismiss the GFX as slow. Even compared to entry-level DSLRs such as the Nikon D3400 which I reviewed recently here, there’s no denying it – the GFX wasn’t built for speed.

With 3fps and auto-focus which frequently needs to zoom in and out before locking on, the shooting experience with the Fujifilm GFX 50s is definitely different.

If the GFX had the same snappy auto-focus and rapid continuous shooting speeds of the other cameras in the Fujifilm line up, I think it’d make the entire GFX shooting experience less enjoyable… not to mention culling the massive image files much more time consuming!

It’s like when you’ve been driving your Tesla around for a while, then hop into a manual (stick) Jaguar. Sure, the process of changing gears requires more effort, but it makes driving a real experience.

(…and no, I don’t own a Tesla or a Jaguar!)

The in-camera 16:9 crop makes photos look like stills from movies | Fujifilm GFX 50S + Fujifilm GF23mm f/4 | 1/750 f/4 ISO100 | Gold Hat Photography

The EVF and rear LCD of the Fujifilm GFX 50s are big, clear, and refresh quickly. 445 contrast-detection AF points cover most of the screen, and navigating around them is fast and simple using the Focus Lever.

The rear touchscreen can also be used for selecting focus points and focusing.

Face and Eye Detection AF help to speed up the process of shooting portraits at a distance (where navigating using the Lever may take time), and when combined with Continuous AF, you can track a subject… as long as they are moving slowly.

Due to its slower performance, I can’t really recommend the Fujifilm GFX 50s for any photography that requires snappy AF.

I’ve seen a lot of talk about using the Fujifilm GFX 50s for street photography, which seems ridiculous to me. Not only is the camera too bulky and entirely un-stealth-like, the AF performance would never keep up with the average pedestrian.

Sure, you could leave the focus in manual and zone-focus, but what’s the point when there are better performing street photography cameras out there for a fraction of the price.

Bride at dusk | Fujifilm GFX 50S + Fujifilm GF45mm f/2.8 | 1/4000 f/2.8 ISO120 | Gold Hat Photography

Can you use the Fujifilm GFX 50s for wedding photography? Well, yes and no.

For bridal prep, slow moving ceremonies, family shots and bridal portraits, sure. For the processional, dance floor, bouquet toss and any other candid moments that requires a quick capture… hell no!

I brought the Fujifilm GFX 50s to one wedding during the month that I had it. It felt like I was carrying a special weapon in my camera bag, kind of like a rocket launcher to be deployed once and only once when the situation arose!

As I wasn’t up a mountain or in front of a waterfall, I seemed to be lacking a location epic enough to warrant the use of my rocket launcher! Instead I decided to put the tilting screen to good use and get down nice and low with the 23mm and snap the photo below, which includes tons of detail and colour.

Wedding photography with the Fujifilm GFX 50S + Fujifilm GF23mm f/4 | 1/250 f/4 ISO800 | Gold Hat Photography

When I delivered the photos, could the client recognise when I’d used a $6.5k camera over my $1.5k one? Definitely not. Would the GFX be able to take a photo that my Nikon D750 couldn’t? Probably not.

The photo above when viewed in all its glory on my 27″ display looks great, and zooming in to examine all the details sure is fun.

However, the reduced size JPEG file that the client received probably looked to them like all the other Nikon DSLR files I delivered.

Still, using the GFX did make me feel like a bad-ass 🙂

Fuji GFX 50S Features

It’s the sensor size which makes the Fuji GFX 50S a medium format camera and although it doesn’t have quite the proportions of a 645 film camera’s negatives (around 60x45mm but sometimes closer to 56×44mm), it measures 43.8×32.9mm. That’s 1.7x larger than the small format full-frame (approximately 36 x 24mm) sensors found in the likes of the Canon 5DS and Nikon D810.

This larger size means that the 51.4million effective pixels on the GFX 50S’s sensor are significantly larger than those on the 50Mp Canon 5DS sensor. Consequently the photodiodes receive more light, helping to keep noise levels down and enabling them to detect a wider range light levels so that dynamic range is extended. In fact Fuji claims that the GFX 50S’ 14-bit raw files have a dynamic range of 14EV.

With the sensor size in mind, Fuji has given the GFX 50S a standard sensitivity range of ISO100-12800 and extended settings of ISO 50, 25600, 51200 and 102,400.

Fuji has opted for the more common Bayer pattern type sensor for the GFX 50S rather than the X-Trans CMOS sensor that it uses in most of its X-Series compact system cameras. According to Fuji this is because the size and pixel density of the GFX 50S sensor negates the need for a low-pass filter (a benefit of the X-Trans CMOS design is that it doesn’t need one either). Also, it would be much more expensive to produce an X-Trans CMOS sensor at the size and volume required for the GFX.

It’s widely believed that the sensor in the Fuji GFX is the same Sony devices as is in the Hasselblad X1D.

Another major difference between the Fuji GFX 50S and Canon and Nikon DSLRs is that, like the Hasselblad X1D, it’s a mirrorless system camera. This is partly what has enabled Fuji to keep the camera’s size down.

A natural consequence of the mirrorless design is that the GFX 50S has an electronic rather than an optical viewfinder. This is a 0.5-inch OLED device with 3.69 millions dots and 0.85x magnification. It can also be removed from the camera and the connection port covered to make the camera smaller and lighter, with the rear screen being used to compose images.

In addition, an optional tilting adapter can be be fitted between the viewfinder and camera to allow the finder to be tipped and twisted for more convenient viewing – especially from above.

On the back of the camera is a 3.2-inch touch-sensitive screen with 2,300,000 dots. This is mounted on a tilting bracket similar to the one on the Fuji X-T2 and it enables landscape or portrait format images to be composed comfortably on screen when shooting from high or low angles.

One difference between the GFX and Hasselblad X1D has been a source of discussion amongst potential buyers; the GFX has a focal plane shutter while the X1D uses a leaf shutter in the lens. The main issue is that using focal plane shutter means that the GFX has a maximum flash sync speed of just 1/125 sec, a leaf shutter would enable flash use at much higher settings. However, a focal plane shutter also enables faster shutter speeds to be used without flash than a leaf shutter usually does. The GFX has a maximum shutter speed of 1/400sec with the mechanical shutter and 1/16000 sec with the electronic shutter. In contrast the Hasselblad X1D has a maximum setting of 1/2000sec and there’s no electronic shutter.

Another consideration is that a leaf shutter has be in every lens, so using a focal plane shutter in the design helps keep lens prices down.

Снимаем шляпу перед качеством изображения

Ровно 51,2 Мпикс равняется разрешение каждого выдержанного в формате 4:3 снимка, которые делает Fujifilm GFX 50S. Благодаря этому любую фотографию можно распечатать на полотне размером с фасад дома. Кому это может понадобиться? В первую очередь профессиональным фотографам, которые продают свои работы рекламным агентствам, занимающимся изготовлением XXL-принтов. Соответственно, каждый RAW-файл получается огромных размеров: 45 Мбайт при сжатии без потерь и гигантские 110 Мбайт в несжатой версии. Даже JPEG с их 20-30 Мбайт можно причислить к категории тяжеловесов.

Но тот, кто хоть раз посмотрит на снимки Fujifilm GFX 50S, будет готов простить файлам любые их размеры. Почти 3100 линейных пар на высоту кадра обеспечивают 50 Мпикс при минимальной светочувствительности. Таким образом, наши измерения в стенах тестовой лаборатории показали почти на 400 пар линий больше, чем у Canon EOS 5Ds R с идентичным разрешением – вот вам рекорд в области разрешения изображения! Это есть результат применения обычной Фуджи-магии на заводе? Или секрет заключается в использовании «не X-Trans» CMOS-матрицы? Это останется тайной инженеров.

Но самое позднее при повышении светочувствительности появляется ответ на вопрос, почему же увеличение площади сенсора на 70 процентов является оправданным: в то время как Canon уже при ISO 1600 демонстрирует значительную потерю детализации и резкости, у Fujifilm GFX 50S качество остается практически неизменным. Даже при ISO 12800, максимальном значении стандартного ISO-диапазона, резкость на краях изображения составляет невероятные 2946 пар линий – фантастика!

Впечатляет также уровень шумов: вплоть до ISO 3200 мешающие пиксели практически не видны. После этого значения, однако, шум все-таки становится заметным. Но поскольку речь идет о монохромном шуме, неприятным это не выглядит.

Кроме того, Fujifilm GFX 50S предлагает весь ассортимент фильтров, как это уже делала камера X-T2: «Velvia», «Prog Neg Hi», «Acros» и еще шесть «пленочных» имитаций, которые украшают снимки после всего одного нажатия на кнопку. Кто не уверен в своих способностях выбрать правильный фильтр, может впоследствии обработать свои RAW-файлы прямо в камере.

Fujifilm GFX 50S: четкий и откидной 3-дюймовый дисплей поддерживает сенсорный ввод

Fuji GFX 50S Performance

During my time shooting with the Fuji GFX50S there were numerous opportunities to check the sharpness of images on the screen on the back of the camera and each time it came as a pleasant surprise. The level of detail is very impressive.

The larger size of the sensor over that of a small format camera also gives plenty of scope to restrict depth of field. Using an aperture of f/2.8 with the 63mm lens or f/4 with the 120mm lens isolates the subject more than you may be used to with smaller format cameras. The high level of detail at the focus point also emphasises the fall-off in sharpness and the bokeh is attractive.

While I suspect that the GFX will predominantly be used at low sensitivity (ISO) settings, it’s small and light enough to be used in a wide range of shooting situations and the high ISO values could come in handy for some photographers. The good news is that the results look good at ISO 12,800, the uppermost native setting. The jpegs have slight evidence of noise reduction, but it’s not excessive and A3 or larger prints would be feasible in many situations.

Comparing ISO 12,800 raw files with simultaneously captured jpegs at 100% reveals that there’s more noise but it’s fine-grained and evenly distributed. As you’d expect, there’s more detail visible but it’s only when you compare the files that you notice it’s lack in jpegs. If you look carefully, the difference is just visible when images are sized to make A3 prints.

Images taken at ISO 1600 have a hint of luminance noise visible in even-toned areas at 100% on screen, but there’s also a lot of detail on show. Images taken at ISO 200 have a level of detail that may worry some portrait models and could signal lots of retouching for some photographers.

Medium format cameras generally have big, heavy lenses and this usually means that the autofocusing is slow. The GFX 50S’s AF system is actually pretty nippy for a medium format camera. I shot with it in quite low light and I found that provided the AF area was sized to include a box of 9 of the smallest AF points, it got the subject sharp fairly quickly. If just one point was selected it began to struggle significantly, but it was also hard to find an area with sufficient contrast for it to act on.

In more average lighting conditions it’s reasonably fast but it’s not going to see regular use at football matches. But that’s not really the point of a medium format camera – not yet anyway.

The type of person who buys the GFX is likely to be well versed in processing raw files to get the results they want, but we hear of an increasing number of professional photographers who like to tweak and use Fuji’s Simulation modes to produce jpeg files that require little or no processing before printing. Given the size of the GFX raw files (in excess of 110MB), it’s possible that the same will become true of the GFX as it produces great jpegs which take up around 20-25MB in storage.

I found the GFX 50S’ automatic white balance setting performed well in many situations, producing images that reflect the scene accurately. Similarly, in multi mode the 256-zone metering system handles exposures well and it isn’t excessively skewed by large bright areas of sky. However, there were a few occasions when I reduced the exposure to protect the highlights or simply to produce a slightly darker image.

That brings me to dynamic range. The GFX’s raw files have good scope for adjustment. The results you achieve will depend upon the contrast across the scene, but I found I could recover a good level of detail the shadows. When shooting a clump of bluebells in a woodland with bright overcast sky beyond I reduced the exposure by 1.33EV to retain the last scrap of highlight detail and was able to recover the shadows successfully. In another location I had success recovering a 2Ev exposure reduction. Brightening the deep shadows under a bridge in and ISO 100 image by 3EV revealed a good level of detail and colour. This was accompanied by more noise visible at 100%, and while it’s acceptable at more normal printing sizes, an adjustment of 2.5EV looks better.

One issue to be aware of is that when the electronic shutter is in use you need to be careful with camera or subject movement, even at quite fast shutter speeds. I had a few distorted images at 1/500sec.

It’s unlikely to be a significant selling point of the GFX but its Full HD video footage looks good.

Характеристики и результаты тестирования Fujifilm GFX 50S

Соотношение цена/качество
64

Тип камеры
DSLM
Эффективное количество пикселей
51,1 Мпикс
Максимальное разрешение фото
8256 x 6192 пикселей
Тип сенсора
CMOS
Размеры сенсора
43,8 x 32,9 мм
Очистка сенсора
да
Встроенный стабилизатор (в камеру)
Запись видео
да
Крепление объектива
Fujifilm G Mount
Объектив при оценке качества снимков
Fujifilm 2.8/63 GF R WR
Объектив при оценке быстродействия
Fujifilm 2.8/63 GF R WR
Минимальное время спуска затвора
1/16.000 c
Максимальное время спуска затвора
4 c
Видоискатель
электронный
Покрытие видоискателя
100 %
Увеличение видоискателя
0,85x
Дисплей: диагональ
3,2 дюйма
Дисплей: разрешение
2.360.000 субпикселей
Дисплей: тачскрин
да
Дисплей: запуск записи видео с тачскрина
Дисплей: возможность поворота
поворотный
Дисплей: поворот в селфи-режим
Второй дисплей
да
Датчик ориентации
да
GPS
Минимальное ISO
ISO 50
Максимальное ISO
ISO 102.400
Мин. время синхронизации со вспышкой
1/125 c
Баланс белого (кол-во предустановок)
3 пресета
Баланс белого: по шкале Кельвина
да
Разрешение при ISO мин
3.081 пар линий
Разрешение при ISO 400
3.060 пар линий
Разрешение при ISO 800
2.950 пар линий
Разрешение при ISO 1600
2.936 пар линий
Разрешение при ISO 3200
2.935 пар линий
Разрешение при ISO 6400
2.930 пар линий
Детализация при ISO мин
92,9 %
Детализация при ISO 400
92,9 %
Детализация при ISO 800
89,6 %
Детализация при ISO 1600
90,3 %
Детализация при ISO 3200
88,9 %
Детализация при ISO 6400
90,1 %
Визуальный шум при ISO мин
0,85 VN (0,9 VN1, 0,4 VN3)
Визуальный шум при ISO 400
1,13 VN (1,2 VN1, 0,5 VN3)
Визуальный шум при ISO 800
1,41 VN (1,5 VN1, 0,6 VN3)
Визуальный шум при ISO 1600
1,68 VN (1,8 VN1, 0,6 VN3)
Визуальный шум при ISO 3200
1,68 VN (1,8 VN1, 0,6 VN3)
Визуальный шум при ISO 6400
2,42 VN (2,6 VN1, 0,8 VN3)
Экспертная оценка: шумность и детализация при ISO мин
очень хорошо
Экспертная оценка: шумность и детализация при ISO 1600
k.A.
Экспертная оценка: шумность и детализация при ISO 3200
очень хорошо
Экспертная оценка: шумность и детализация при ISO 6400
очень хорошо
Время готовности к съемке из выключенного состояния
1,1 c
Время задержки спуска затвора при ручной фокусировке
0,13 c
Время задержки спуска затвора с автофокусом при дневном свете
Время задержки спуска затвора с автофокусом при слабом освещении
Время задержки спуска затвора в режиме Live-View с автофокусом при дневном свете
0,76 c
Скорость серийной съемки в RAW
3,0 фото/с
Длина серии в RAW
13 фото единовременно
Скорость серийной съемки в JPEG
3,0 фото/с
Длина серии в JPEG
Аккумулятор
NP-T125
Стоимость аккумулятора
140
Аккумулятор: макс. фотографий со вспышкой
280 фото
Аккумулятор: макс. фотографий без вспышки
560 фото
Аккумулятор: макс. фотографий в Live-View со вспышкой
540 фото
Аккумулятор: макс. фотографий в Live-View без вспышки
270 фото
Аккумулятор: продолжительность записи видео
2:33 ч:мин
Разъем для микрофона
да, 3,5 мм
Встроенная вспышка
Управление вспышкой
да
Дистанционный спуск затвора
Тип карты памяти
SDXC
WLAN
да
NFC
Материал корпуса
магниевый сплав
Корпус: защита от пыли и водяных брызг
да
Габариты
148 x 94 x 91 мм
Вес без объктива
825 г
Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *